Jak silna marka regionu może wzmacniać rozwój firm? Co możemy zaproponować zamiast niskich kosztów pracy? Jak wykorzystać doświadczenie czołowych firm z Małopolski do rozwoju pozostałych? Jak z Polski powiatowej dotrzeć do wyobraźni globalnej i stać się rozpoznawalną i cenioną marką? Jak budować brand w obszarze B2B i B2C? Jaka jest rola rządu w kreowaniu silnej marki Polska oraz rola samorządów województwa i podlegających mu instytucji w promowaniu regionu i regionalnej gospodarki? Na te pytania próbowali znaleźć odpowiedź uczestnicy jedenastej edycji Forum Przedsiębiorców, którego partnerem była Małopolska Agencja Rozwoju Regionalnego.
„Mamy wielki potencjał intelektualny, rozchwytywanych w świecie pracowników, mnóstwo energii. Nasi przedsiębiorcy są pomysłowi i elastyczni, tworzą produkty i usługi na światowym poziomie. Coraz częściej wyznaczają trendy. Musimy lepiej wykorzystać ten potencjał” – tymi słowami otworzyła XI Forum Przedsiębiorców Jadwiga Emilewicz, Minister Przedsiębiorczości i Technologii. Uczestników konferencji powitali również Małgorzata Popławska – Prezes Zarządu MARR S.A. oraz Redaktor Naczelny Dziennika Polskiego – Jerzy Sułowski.
W panelach dyskusyjnych wzięli udział najlepsi praktycy – menedżerowie i przedsiębiorcy oraz szefowie regionalnych instytucji pomagających w rozwoju firm: Tomasz Lubowiecki (7R), Wiesław Hałucha (Alventa), Janusz Fudała (Orlen Oil), Stefan Życzkowski (ASTOR, Business Centre Club), Marek Maj (SMAY, MZP Lewiatan), Marcin Mazgaj (IPH w Krakowie), Janusz Strzeboński (MPOG), Bartosz Józefowski (KPT ScaleUp), Małgorzata Popławska (Małopolska Agencja Rozwoju Regionalnego S.A.), Rafał Solecki (Małopolskie Centrum Przedsiębiorczości), Marcin Sala Szczypiński (Okręgowa Izba Radców Prawnych w Krakowie).
W debacie „Technologia dźwignią marki: jakie narzędzia pomagają dziś przedsiębiorcom tworzyć skuteczny przekaz i zarabiać na silnej marce” uczestniczyła Prezes Zarządu MARR S.A. Małgorzata Popławska, która przekonywała, że tak jak korzystamy z porad prawnych, tak samo korzystać powinniśmy z narzędzi marketingowych. Nie tylko duże przedsiębiorstwa, które dysponują ogromnymi środkami finansowymi, ale także małe lokalne czy rodzinne firmy.
„Podsumowując chciałabym powiedzieć, że technologia jest dźwignią marki i jest ona naprawdę ważna, patrząc jednak na naszych klientów, dla nich big data to jest duża kartka i mała kartka papieru. Polski biznes ma bardzo wiele twarzy i każdego, który podjął się trudu prowadzenia biznesu ja niezwykle szanuję, bo to jest ryzyko, nieprzespane noce, odpowiedzialność za siebie i za pracowników. Są tacy, którzy wchodzą w rewolucję 4.0, ale i tacy, którzy są – powiedzmy to uczciwie – na etapie 2.0. i Małopolska Agencja Rozwoju Regionalnego stara się dostosowywać ofertę do potrzeb jednych i drugich”.